Archive

Artikel/Cerpen


malam pekat nan kelam
awan menggunung hitam
menyelubungi pesona
negeri indah rupawan

bilakah datang mentari
bangkitkan putera negeri
cahayanya menyinari
hangat menghidupi

lama jua telah dinanti
kebebasan hakiki
keadilan bukan mimpi
sejahtera kan diraih

di mana jiwa satria
pemakmur negeri
jalannya perih terjal tak terperi
teguh kan dilalui
rintang tak peduli
janji Ilahi tujuan nan abadi


On October 2, 2010 in Gaza a celebration/graduation took place for over 13,000 Palestinians that memorized the Holy Quran during this years summer camp “Generation of the Quran”.

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

13,000 mashAllah is like a mini army (The Quran Brigades).

MA’AN NEWS AGENCY:

Ten year-old Muhammad Can’aan, who was exiled to the Gaza Strip with his family in 2002, memorized the Holy Qu’ran this summer while he took part in a camp program. The boy committed the 600 page revelation to memory in only 60 days.

“I went to a summer camp named after the Prophet Mohammed peace be upon him,” Muhammad told Ma’an. “For 60 days,” he continued, “I used to go from seven in the morning until four in the evening to participate in the camp.”

At the camp Muhammad started memorizing the holy book along with his friends. “At first it was so difficult,” he commented, “but with the help of my family and the teachers in the camp, I was able to memorize the book of God.”

In the evenings after camp Muhammad would ask his mother to help him continue his project. “My mother would read the page twice,” he explained, “and then in a quarter of an hour I was able to memorize 30 pages.”

Memorizing even portions of the Qu’ran is considered a very pious act, and Muhammad said that there was a lot of competition over who could memorize the most during the camp. He added that he received two awards for his efforts.

Asked how he feels about sitting inside and learning the Qu’ran while others are outside playing, he answered “I prefer learning the words of God instead of playing in the parks.”

Muhammed’s father was one of 13 Palestinians who claimed sanctuary in Bethlehem’s Nativity Church as they were being chased down by Israeli solders. The incident lead to a 38 days standoff in May 2002, and ended when an agreement between the Palestinian Authority and Israel which had the men exiled temporarily from the West Bank.


BURIED INSIDE
Written By Umm Saad Al Khorasaniyah – Presented By Dar Al Murabiteen Publications

—————–

It is quite necessary to arrange ones thoughts before writing an article, just the way the papers of a book are arranged before it is compiled, otherwise you risk putting the reader in a state of utter confusion. However, so many things have happened and are happening in such a chaotic manner, that the wind has blown away the papers, the thoughts are scattered hither and thither, and I am forced to remain stranded, like a lost sheep away from the herd, waiting for a wolf to attack, from a place I least expect.

We were a nice amount of people when we started. There was such energy and enthusiasm and work. Bringing victory to the Deen was all we talked about, that was all what plagued us. We were storming every where and every thing, and our teacher worried that we would get our selves in trouble, and we would laugh about it. Nothing or no one could become an obstacle enough to stop our work…huh… at least, so we had thought.

Read More


- Received this from my email, from Belal Khan, producer of Leechon Films, Media with an Islamic Framework -

Asalaamu Alaikum

For the past ten years working in Islamic work, dawah and and marketing – I’ve seen a lot of people give up on their efforts because they thought they themselves aren’t worthy or aren’t good enough.

On the flip side, the people I’ve seen that have pressed on and been successful in their projects have told me it isn’t whether not we’re worthy, rather it’s whether or not what we’re trying to achieve is worthy of us in the sight of Allah.

Today I heard someone say, “If you reach for the moon and stars, you wont end up with a handful of mud.”

I thought for a second – what then would be the affect if we were to instead reach for Jannah?

Just some food for thought.

May Allah-swt give us the tawfeeq to for His sake and earn his mercy on the day of judgment.

- Received this from my email, from Belal Khan, producer of Leechon Films, Media with an Islamic Framework -


…so, why you crying like a woman when you couldn’t defend it like a man?…

…we whinge about everything!
we blame everybody else besides ourselves, we blame the christians, we blame the jews, we blame everybody else, but one person we don’t blame is ourselves,
we even blame time!…

…we need to have proactive approach, we need to put our energy back into society..

islah nafsak, wad’u ghairak!


- diambil daripada laman web ISMA Australia daripada artikel bertajuk Salah Laku Seksual Remaja Melayu – Di Manakah Jalan Penyelesaiannya? -

Kes A

Gadis A, berumur 16 tahun didapati kerap berkeadaan murung. Apabila ditegur oleh ibunya, A cuba mengelak. Namun keadaan perutnya yang semakin membuncit menyebabkan sukar untuk A menyimpan rahsia tersebut. A melarikan diri dan tinggal bersama keluarga angkatnya di ibu kota. Beliau hanya dibawa ke hospital untuk melahirkan kandungannya ini.

Kes B

Gadis B, berumur 18 tahun adalah seorang pelajar kolej swasta yang sangat aktif. Akibat ketelanjuran bersama teman lelakinya, B disyaki mengandung. Ujian kencing yang dibuat di sebuah klinik swasta mengesahkan bahawa B telahpun hamil dan kandungan janin kembar telahpun disahkan melalui ujian ultra sound. B cuba untuk menyembunyikan kandungannya sehingga terpaksa ponteng kuliah. Rahsianya terbungkar apabila B melahirkan kandungan kembarnya yang pramatang di dalam tandas asrama kolej tersebut.

Kes C

Gadis C, berumur 15 tahun adalah seorang pelajar sekolah menengah. Beliau ditahan oleh pasukan polis kerana disyaki membuang bayinya apabila mayat seorang bayi yang baru sahaja meninggal dunia ditemui kira-kira 100 meter daripada rumahnya. Walaupun C menafikan dakwaan tersebut, pemeriksaan kesihatan telah mengesahkan bahawa beliau mempunyai banyak tanda-tanda bahawa gadis C baru sahaja melahirkan kandungannya.

Read More


- diambil daripada blog akhi Nizam dalam entri bertajuk Warkah dari sisi bahtera 2 -

Sahabat,
Salam untukmu dan selawat untuk dia,

aku menulis lagi, Alhamdullilah, milik Dia pujian, aku masih menulis di atas bahtera. Sambil hati berzikir syukur melihat hebatnya dayungan rijal pada sisi bahtera. terpahat diwajah bicara keikhlasan, menitis basah peluh pengorbanan dan hampir-hampir air mata menitis melihat dakapan cinta mereka pada perjuangan.

namun jemari ini giat mengajak berbicara. tentang samudera. yang luas permukaanya melupakan aku pada dalam jurangnya.

izinku meminjam kata-kata Ibnu al Jauzi

“Bukanlah ilmu itu dengan banyak riwayat, tidak juga dengan banyak menukil kata-kata ulamak, tetapi ilmu adalah cahaya yang dicampak ke dalam hati, dengannya ia mengetahui kebenaran, dan membezakan yang batil, ia mengungkapkannya dengan kalimah yang ringkas yang membawa kepada maksud.”

kurenung sedalamnya, dan aku akui tertewas dengan sebarang kesimpulan melainkan satu. Berapa ramai dari kita pandai berbicara, tentang dalil dan kalimah menegakkan hujah, tetapi terlupa untuk apa kita bersuara. Berapa ramai yang pandai mengumpul dan menyatukan manusia bersama, tetapi terlupa kemana kita membawa mereka. Berapa ramai yang punya jalan dan kaedah yang hebat, tetapi terlupa apa tumpuan dan apa tujuan.

“Engkau (Muhammad) tidak pernah berharap kitab Al-Quran ini diturunkan kepadamu. (Ia tidaklah diturunkan kepadamu) melainkan kerana rahmat daripada tuhanmu jua. oleh itu janganlah engkau menjadi pembantu kepada orang-orang kafir. “

(Surah Al Qashas [28] : 86)

izinkan aku meminjam kata-kata Sheikh Muhammad Al-Ghazali.

“sesungguhnya pemilihan untuk membawa risalah yang agung bukanlah berdasarkan kepda impian dan cita-cita seseorang, sebaliknya berdasarkan kepada kemampuan untuk memikulnya.”

perjuangan membawa risalah ini bukan dinilai berdasarkan keberanian dan cita-cita sahaja, tetapi memerlukan kemampuan memikul risalah ini dengan jujur dan amanah. Bukan sekadar menebar hujah menggema bicara manusia yang lain, tetapi menyeru manusia pada asalan dan pengakhiran kehidupan.

dalam kita menyeru dan bercerita, jangan lupa bahawa Allah adalah matlamat dalam setiap unsur perjuangan samaada yang tetap mahupun yang berubah. Bukankah ini pesan Al Banna?

akhirnya, kita beramal kerana menyembah Allah, bukan kerana manusia atau apa-apa ciptaannya. kita berjuang menanam benih iman di dada manusia. bila ia mekar, maka telah terhubunglah akal dan hati manusia dan penciptanya. dan dengan itu, selesailah urusan kita di dunia, dan berharaplah diterima.

tukarlah kalimah bicara dari “ikutlah aku kerana aku dan orang-orang bersamaku” kepada “ikutlah aku kerana Dia dan orang-orang yang bersama Dia”.

ingat pesanku. dan moga aku juga tidka lupa..
Perjuangan itu bila engkau menyembah Allah dan bukannya bila engkau menyembah hujah.

wassalam

- diambil daripada blog akhi Nizam dalam entri bertajuk Warkah dari sisi bahtera 2 -


- diambil daripada blog Ustaz Abdullah Zaik dalam entri bertajuk Kahwinkan Anak Bawah Umur -

Satu lagi contoh antara ribuan fenomena kesesatan yang berlaku dalam kalangan sebahagian umat Islam di negara ini. Gejala-gejala pelik tumbuh seperti cendawan. Amaran Nabi s.a.w sedang berlaku. Tanda dunia akhir zaman dan kiamat sudah hampir. Sudah lahir dajjal-dajjal yang mengambil kesempatan atas kejahilan umat.

Ada orang mengaku nabi, kahwin lebih dari empat, bomoh ambil kesempatan, bersekedudukan, guna dakwah untuk langsai kehendak nafsu, bunuh anak, sumbang mahram, guna agama untuk lariskan barang perniagaan dan sebagainya.

Dalam pada itu mereka  terus leka dengan berbagai hiburan yang melalaikan. Orang sibuk dengan isu  politik dan perebutan kuasa. Gejala kerosakan terus berkembang biak. Dajjal-dajjal telah lahir menyeru kepada kesesatan.

Mengenangkan perkara-perkara ini saya naik risau. Ia seperti amaran tuhan.. Adakah bala besar akan menimpa bangsa ini?..

“takutlah kamu kepada fitnah yang tidak hanya menimpa golongan zalim di kalangan kamu sahaja”.

Ikhwah dan akhawat,

Umat memerlukan penyelamat.

Saya mencadangkan agar aktivis-aktivis ISMA di semua negeri memberi penekanan yang lebih kepada usaha-usaha dakwah dan tarbiyah. Tingkatkan kepekaan kepada isu-isu sosial dan pedidikan. Jangan terlalu sibuk atau leka dengan isu-isu politik.

- diambil daripada blog Ustaz Abdullah Zaik dalam entri bertajuk Kahwinkan Anak Bawah Umur -


- diambil daripada laman web PEMBINA Pahang dalam entri bertajuk Yang Lalu, Biarlah Berlalu -

Mengingati masa lalu dan menghadirkan kembali dalam kehidupan kita sekarang, kemudian bersedih di atas kedukaan dan kegagalan di dalamnya merupakan suatu tindakan yang bodoh dan gila. Itu, sama ertinya dengan membunuh semangat, membunuh harapan dan menghalangi orang untuk menjalani kehidupan seadanya.

Bagi orang yang berfikir, peristiwa masa lalu akan dilipat dan tidak akan dilihat kembali. Kita harus mengurung dan melupakannya di dalam penjara, mengikatnya dengan tali yang sangat kuat agar tidak dapat keluar melihat cahaya. Kerana bagaimanapun, berbagai peristiwa tersebut hanya sebahagian dari masa lalu dan sekarang semuanya telah berakhir.

Dengan demikian, tidak ada lagi kesedihan, kedukaan dan kegagalan lain. Semuanya tidak akan dapat berulang dan hidup kembali, kerana ianya memang sudah tiada.

Janganlah anda hidup di dalam mimpi-mimpi buruk masa lalu, atau di bawah bayang-bayang kesedihan masa lalu. Angkatlah diri anda dari fantasi tersebut! Apakah anda menginginkan berbagai musibah dan pengorbanan tersebut berulang kali? Apakah anda mengharapkan matahari kembali ke tempat asalnya, bayi ke perut ibunya, air susu kembali ke payu dara si ibu, dan air mata ke dalam kelopak mata, padahal semuanya hanya akan mengalirkan kembali air mata anda?

Dengan kembali ke masa lalu, bererti anda akan merasakan kembali keresahan. Masa lalu tak ubahnya seperti api yang terus membakar dan melemparkan diri ke masa lalu dan hal tersebut merupakan keadaan yang sangat menyedihkan, sekaligus menakutkan.

Membuka kembali lembaran masa lalu hanya akan merosakkan suasana yang ada dan menyia-menyiakan perjuangan yang selama ini sudah dilakukan. Allah Subhanahu wa Ta’ala telah mengingatkan kita dengan umat pada masa lalu serta apa yang telah mereka perbuat:

“Itulah umat yang telah lalu…”

(Surah al-Baqarah [2] : 134)

Semuanya telah berlalu dan tidak akan berulang kembali. Dan tidak ada manfaatnya memutar roda sejarah sekadar untuk melukiskan bencana pada zaman itu.

Orang yang berusaha kembali ke masa lalu, adalah tidak ubah seperti orang yang menggiling tepung, padahal dirinya sendiri tergiling di dalamnya. Ada ungkapan nenek-moyang kita dahulu yang patut direnungkan oleh orang yang menangisi masa lalu: “Janganlah kalian mengeluarkan mayat-mayat itu dari kuburnya.”

Dalam sebuah riwayat diceritakan, bahawa terdapat segolongan orang yang mengerti bahasa binatang. Orang-orang tersebut bertanya kepada keldai: “Mengapa engkau tidak mahu merenungi apa yang telah berlalu?” Kedai itu menjawab: “Kerana aku tidak suka kebohongan.”

Bencana dapat menimpa apabila kita lemah menghadapi masa kini dan menyibukkan diri dengan masa lalu. Kita menyia-nyiakan keindahan istana yang kita miliki dan mempertaruhkan semuanya demi sebuah penampilan masa lalu yang telah usang. Padahal seandainya seluruh manusia dan jin bersatu untuk mengembalikan semua hal yang telah berlalu, nescaya mereka tidak akan mampu melakukannya, kerana pada dasarnya semuanya mustahil.

Manusia sebenarnya tidak perlu melihat masa lalu dan memalingkan wajahnya ke belakang, kerana angin akan terus berhembus ke depan: air mengalir ke depan;setiap khalifah akan berjalan ke depan. Oleh kerana itu, janganlah menyalahi sunnah kehidupan.

- diambil daripada laman web PEMBINA Pahang dalam entri bertajuk Yang Lalu, Biarlah Berlalu -


- diambil daripada blog akhi Zaizul Azizi dalam entri bertajuk Sendi Kehidupan: Bait Muslim -

Sendi Kehidupan, kata Ustaz Fauzi; “pada sendi-sendi inilah, macam-macam boleh jadi”. Perubahan fasa kehidupan atau transtion time inilah yang telah memakan banyak mangsa, kerana transition itu tidak diurus dengan baik, atau silap approach dalam menguruskan sesuatu masalah dalam proses transisi itu.

Bait Muslim, atau fasa mendirikan rumah tangga juga merupakan satu sendi penting dalam kehidupan, fasa yang menyempurnakan sebahagian daripada iman seperti maksud sebuah hadith, fasa penyempurnaan jiwa bagi seorang insan.

Mendirikan rumah tangga adalah satu lonjakan yang besar, banyak benda yang berubah, antaranya:

  • Perubahan rutin harian
  • Pertambahan perkara yang perlu diambil kira dalam setiap congak dan perhitungan, daripada fikir pasal perut sendiri kepada fikir pasal perut sendiri dan pasangan, keperluan dan kehendak sendiri kepada keperluan dan kehendak diri dan pasangan, fikir pasal seorang ibu dan seorang bapa kepada 2 ibu dan 2 bapa, daripada 2 atuk dan 2 nenek kepada 4 atuk dan 4 nenek, begitulah seterusnya, dalam hampir segenap hal
  • Perubahan cara fikir, cara cakap, cara faham dan cara komunikasi (kecenderungan berbeza dalam komunikasi antara lelaki dan wanita)
  • Mengurus expectation sendiri dan pasangan tentang hak dan tanggungjawab masing
  • Hmmm… rasa macam banyak lagi, pendek kata bukan senang nak menyatukan 2 orang berlainan jantina, berlainan cara fikir, berlainan sejarah dan cara dibesarkan, berlainan frame of mind, berlainan nilai dan halatuju, berlainan cita-cita dan harapan walaupun dalam sesetengah aspek, persamaan mungkin wujud

Rumahtangga dakwah lebih-lebih lagi cabarannya kerana rumahtangga dakwah bukan hanya untuk sekadar melahirkan dua insan yang saling berkasih-sayang tetapi banyak tuntutan lain lagi; seperti untuk meneruskan amal agar tidak membantutkan agenda dakwah, untuk memenuhi tuntutan amal, untuk menjadi qudwah sesama para du’at dan menjadi qudwah dalam keluarga dan masyarakat.

Beberapa catatan yang saya dapat melalui nasihat dan pengalaman:

  1. Ambil masa untuk mengenali pasangan, mengurus perbezaan dan meletak satu sasaran dan azam yang diimani bersama
  2. Komunikasi yang berkesan sangat perlu walaupun definisi “berkesan” itu cukup berbeza bagi si suami dan isteri. Suami mungkin menganggap komunikasinya sudah berkesan apabila apa yang dia mahu dipenuhi (baju yang diminta seterika dan tergantung di hanger, air yang diminta buat cukup manisnya) tapi isteri mungkin menganggap komunikasi berkesan cukup dengan suaminya boleh mengiakan apa yang dikatanya (walaupun sesetengah ayat sekadar ayat penyata yang tidak memerlukan apa-apa respon)
  3. Kemahiran mendengar sangat bernilai. Bukan sekadar mendengar apa yang dikata, tapi mendengar juga apa yang tak diungkap dengan kata-kata, mendengar bahasa mata, bahasa emosi dan gerak geri.
  4. Jangan malu untuk minta pandangan orang lain, terutama mereka yang thiqah di kalangan orang lebih berpengalaman dalam apa jua masalah. Kemungkinan mereka juga telah menghadapi masalah yang sama dan telah mencuba 10 cara untuk mengatasi masalah tersebut. Tidak perlulah anda membuat cubaan ke-11
  5. Masalah/konflik tidak selesai jika dibiarkan, disorokkan dan tidak di urus sewajarnya. Kenalpasti dan recognise wujudnya masalah adalah satu step yang besar ke arah penyelesaiannya.
  6. Masa adalah sebahagian dari penyelesaian

Beruntunglah bagi mereka yang memulakan perkenalan mereka dalam suasana halal dan barakah, dalam suasana yang selari dengan syarak, kerana dengan itu dia tidak terperangkap dengan expectation yang berbagai-bagai yang terbina daripada hubungan penuh kepura-puraan sebelum daripada akad nikah (masa dating semua tunjuk yang terbaik je, dah kahwin baru tahu buruk baiknya)

Beruntunglah mereka yang menjaga kesucian dan kehormatan mereka sebelum perkahwinan, menjaga batasan dalam pergaulan mereka kerana mereka akan selamat daripada bisikan syaitan yang boleh memporak-perandakan rumahtangga yang baru dibina (contoh biskan: “macam mana ye kalau aku kahwin dengan awek nombor 2 daripada yang 15 tu ye? mungkin akan akan lebih bahagia…”)

Berbahagialah mereka yang hidup berlandaskan syarak, bahagia dunia hingga ke syurga. Amiin.

(khas untuk sahabat yang baru melangsungkan perkahwinan, yang terakhir di kalangan yang terawal)

- diambil daripada blog akhi Zaizul Azizi dalam entri bertajuk Sendi Kehidupan: Bait Muslim -


- diambil daripada blog Tuan Haji Aminuddin Yahya dalam entri bertajuk Konvensyen Pemikiran Al Banna -

Pada 30 Januari 2010 Isma telah mengadakan konvensyen Pemikiran HAB dan telah berjaya menarik lebih dari 3,000 peserta dari seluruh negara. Konvensyen ini juga telah di hadiri oleh wakil NGO dan ahli2 politik. Dalam konvensyen tersebut Isma telah mengutarakan pandangannya terhadap pemikiran HAB dalam menangani kemelut umat islam di negara ini.

Berikut adalah Resolusi yang di dapati hasil pembentangan beberapa kertas kerja dan perbincangan yang di adakan :-

RESOLUSI KONVENSYEN

”PEMIKIRAN HASSAN AL BANNA DALAM MELAKAR AGENDA BANGSA”

Kemelut perbezaan ideologi dan kekeliruan identiti yang melanda bangsa Melayu Muslim, sebagai bangsa teras umat islam di negara ini, memerlukan satu jawaban yang mampu membawa satu penyelesaian yang menyeluruh. Penguasaan ideologi barat yang berasaskan humanisme telah berjaya mencengkam pemikiran bangsa Melayu sehingga mereka sudah tidak yakin dengan kemampuan diri dan terpaksa bergantung kepada bangsa lain. Lebih memburukan lagi apabila bangsa Melayu Muslim ini sanggup berganding bahu dengan bukan islam demi menjatuhkan bangsa Melayu Muslim yang lain. Perebutan kepada kuasa politik menyebabkan mereka hilang pertimbangan sehingga terpaksa berkompromi dalam ideologi perjuangan mereka. Dalam masa yang sama kesempatan ini di gunakan sepenuhnya oleh bangsa lain untuk menghina orang Melayu dan menuntut segala hak kesamarataan termasuk dalam isu-isu agama.

Sebagai bangsa majoriti, masa hadapan negara amat bergantung kepada keutuhan bangsa Melayu. Maka dengan itu konvesyen ini telah mengenegahkan pemikiran Imam Hassan Al Banna dalam menentukan metod yang praktikal bagi merubah masyarakat Melayu Muslim untuk menjadi sebuah bangsa yang mulia dan berwibawa. Hasil pembentangan dan perbincangan, konvensyen ini mengemukakan resolusi-resolusi berikut :-

Read More


- diambil daripada laman web ISMA Shah Alam Klang dalam entri bertajuk Retrospeksi Konvensyen -

Terlepas KBDSC_1172AZ (Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis) pada 2009, saya tidak mahu melepaskan peluang ke Konvensyen Pemikiran Hassan al-Banna (Kobanna) beberapa hari lalu. Terpaksa memarkir kereta sedikit jauh, menandakan betapa ramainya jiwa-jiwa yang sudah bersedia untuk melazati konvensyen ini. Beberapa buah bas turut berbaris menurunkan penumpang. Pegawai-pegawai trafik dari PEMBINA berbaju putih setia memberi panduan menuju ke tempat sepatutnya. Hampir 7/8 atau 2700 orang memenuhi dewan tertutup UNITEN tersebut, membuat saya teruja. Bukan hanya golongan dewasa sahaja yang memenuhi kerusi-kerusi dewan, bahkan para syabab yang paling banyak melimpahi segenap pelusuk dewan, terutama di bahagian atas.

Pemerhatian awal saya mendapati bahawa tajuk Pemikiran Hassan al-Banna dalam Melakar Agenda Bangsa memberi satu interpretasi bahawa ISMA mempunyai satu mesej dan pendirian ketika mana mengacarakan konvensyen ini; bahawasanya ISMA tetap berpegang dengan fikrah Hassan al-Banna dalam memacu perubahan dan pembaikan masyarakat dalam apapun kondisinya sekalipun ada badan-badan lain yang memilih untuk tidak lagi menggunakan pendekatan as-Syahid Imam Hassan al-Banna.

Demi merealisasikan intipati pemikiran Hassan al-Banna, al-Fadhil Ustaz Abdullah Zaik, Presiden ISMA menyelesaikan beberapa isu asas yang mungkin menjadi tanda tanya bagi beberapa pihak yang mencari jawapan mengapa pemikiran Hassan al-Banna yang menjadi pilihan, di dalam ucaptamanya. Meskipun Imam Hassan al-Banna dan Ikhwanul Muslimin berasal dari Mesir, namun intipati pemikiran, wasilah-wasilah, penemuan marhalah, metodologi dakwahnya tetap relevan dan sehingga hari ini digunapakai di lebih 90 buah negara. Presiden ISMA turut melakarkan kepentingan Melayu sebagai suatu tunjang kekuatan yang mampu memacu perubahan dan pembaikan, dan dalam masa yang sama sebagai penegak kalimah dan deen Allah SWT. Kelemahan bangsa ini akan menyebabkan Islam juga turut sama tenggelam, sedang bangsa Melayu telah lama diperkasakan oleh Islam. Bangkit bersatu di atas agenda ini atau terus berpecah dengan melaksanakan agenda orang lain.

Konvensyen ini seterusnya diteruskan dengan tiga pembentangan kertas kerja oleh orang yang hebat belaka, dan mempunyai kepakaran dalam bidang tersendiri. Secara keseluruhan, mesej yang ingin disampaikan melalui konvensyen ini meliputi beberapa perkara;

Read More

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 334 other followers