Tarbiyah dan kematangan..

“Tarbiyah menyebabkan kita terpandu dalam membuat keputusan, bukan dituntun sepanjang masa oleh murabbi. Individu yang telah matang ditarbiyah seharusnya berani untuk berjumpa dan mendengar dari semua pihak. Tanda tarbiyah belum berjaya ialah apabila murabbi takut mutarabbinya berjumpa dengan orang lain.”

(Ustaz Hazizi Ab. Rahman)

Advertisements
7 comments
  1. kirakirakehidupan said:

    salam..tertarik dgn kata2 ni..boleh ke explain lebih lagik?

    • immaia said:

      yang ana faham, kata2 tu boleh disimpulkan sebagai:

      “thiqah murabbi terhadap mutarabbi. dan wujudnya thiqah mutarabbi terhadap murabbi”

      murabbi akan percaya kepada mutarabbi apabila dia mampu menilai setiap perkara dengan neraca yang betul. inilah yang dikatakan matang dalam tarbiyyah.

      selagimana banyak perkara dalam diri mutarabbi masih belum selesai, menjadi tanggungjawab murabbi untuk mendidiknya terlebih dahulu.

      mutarabbi yang betul2 faham dan hadam tuntutan tarbiyyah akan punya dzatiyyah untuk bergerak. dzatiyyah mendorong mutarabbi melakukan amal lebih daripada apa yang murabbi gariskan.
      tapi, mutarabbi perlu faham ada adab dan hak untuk dia beramal di situ..

      betul ke apa yg ana faham ni?

  2. wa’alaikumussalam.

    maaf lambat reply.

    anyway, good reply indeed. betul atau tidak kefahaman tersebut ana tak boleh nak cakap, sebab bukan ana yang cakap quotation di atas ini. Ustaz Hazizi yang cakap. So, ana rasa kita ambil mana yang baik dariapda pemahaman semua orang, dan jernihkan serta jelaskan pemahaman yang kita ada dengan saling berbincang dengan segenap resources yang kita ada termasuk ikhwah akhawat, asatizah, qudama’, kitab, buku dan lain-lain yang berada di sekeliling kita. insyaAllah.

    sebelum itu, ana tak nak specifickan quotation di atas kepada satu skop atau skop-skop yang kecil SAHAJA. bermaksud tidak salah mengecilkan skopnya selagi mana ia bermanfaat, namun perlu juga dilihat dari skop-skop yang lain.

    pandangan ana, atau boleh juga dikatakan pemahaman ana daripada sepotong ayat tersebut (quotation ustaz Hazizi tersebut) ialah;

    salah satu pemahaman ana, dalam dunia hari ini pelbagai arus pergerakan fikrah sama ada dari pihak yang menegakkan kebenaran mahupun pihak yang memperjuangkan kebatilan.

    maka, dunia yang pelbagai arus ini harus dihadapi oleh murabbi dan mutarabbi. murabbi tidak seharusnya memendam mutarabbi di dalam gua dengan restriction yang pelbagai ataupun undang-undang lain yang diberikan. kemungkinan untuk mutarabbi terus bergerak dengan laju juga mungkin terpadam apabila ini berlaku.

    namun, jauh di sudut hati murabbi, dia sangat kasihkan mutarabbinya, takut melihat dia hayut oleh arus yang sangat kuat, bukan sahaja daripada kebatilan yang terpampang di depan mata, malahan arus penyelewengan atas nama apa sekalipun disebabkan kurangnya pendedahan mutarabbi tersebut.

    errr.. ana rasa macam ana melalut sorang-sorang.. tak reti nak terjemahkan perkara dalam kepala kepada perkataan.. maaf..

    anyway, i’ll try again..

    ana memilih konteks yang sangat general, sebab bila kita di bumi lain, situasinya mungkin lain, sama dengan hukum-hukum feqah yang perlu bersesuaian dengan tempat serta konteksnya.

    boleh jadi di sini arusnya lebih kuat dan pelbagai, maka interpretasi ana terhadap kata-kata ustaz ini dihayati dari sudut yang lain daripada ntum yang di Adelaide atau tempat lain. who knows.

    anyway, again, konteks dzatiyah yang diterangkan di atas juga betul, malah ana setuju.

    kemudian, pemahaman ana, tidak takut itu tidak bererti melepaskan dan tidak mengambil endah mengenai mutarabbinya lagi, hanya yakin dengan berbekalkan kematangan yang dirasakan telah dicapai oleh mutarabbi. ini juga mungkin menyebabkan mutarabbi hanyut sebelum dapat dibantu oleh muraabi.

    kesimpulannya, semua perbincangan ini tiada betul salah. ambil yang berguna, dan jernih serta jelaskan yang keruh dan kabur. insyaAllah.

    wAllahu a’lam.

    semoga bermanfaat. amin.

    p/s: maaf atas penggunaan bahasa rojak, namun telah diitalickan penggunaan bahasa inggerisnya.

    • immaia said:

      something happen here. ana teringat post ni..
      (ada huraian lanjut rupanya)
      yup, sangat setuju dgn perspektif bumi malaysia.
      kata2 ustaz boleh diaplikasi di mana2, cuma dgn penafsiran dari sudut yang berbeza..

      salah satu keypoint yang ana terfikir, “tautan hati antara murabbi dan mutarabbi”. yes, hati2 manusia Allah yang pegang but it comes with usaha kita untuk mengikat hati2 manusia utk tsabat di jalan menuju Allah.
      thus, datanglah arus menentang dari arah mana sekalipun bahkan arus selari tapi di haluan yg berbeza, hubungan murabbi dan mutarabbi tetap steady. Terkadang lebih erat dan akrab.

      Wallahua’lam.

      Jzkk atas perkongsian…

      • lasiaf87 said:

        waiyyak.. semoga bermanfaat..

  3. yeay!

    • (^_^)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: