! هبت كالريح ! شبت كالنار..

Sebelum menulis ni, dengar satu lagi nasyid Abu Ali yang superb! kemudian terfikir lagi..

Sebelum mendengar nasyid ini, banyak perkara dah lalu dalam fikiran. Baru-baru ini Mursyidul Am Ikhwan Muslimin yang ke-8, Dr. Muhammad Badi’ dilantik dan bila dilihat biodatanya, terkesima dalam kekaguman.. Seorang yang berjaya dalam kerjayanya selain daripada asppek lain yang kita kagumi.

Banyak lagi tokoh ikhwan yang lain juga tokoh berpangkat besar dan memegang tampuk yang tinggi di tempat kerja mereka. Ambil contoh pemimpin-pemimpin Hamas. Semua mereka golongan terpelajar. Golongan yang berjaya dalam kerjaya dan hidup mereka.

Mungkin contoh-contoh ini jauh daripada kita, tetapi sekembalinya daripada Adelaide, berjumpa dengan para qudama’ di Malaysia, perkara yang sama dapat dilihat. Mereka bukan sahaja aktif berdakwah, tetapi berjaya dalam kerjaya mereka. Baru-baru ini, perkongsian dengan mereka juga menegaskan peri pentingnya wawasan dan kerjaya kita.

Setelah banyak penegasan diberikan, rasa macam kena ketuk kepala pun ada. Terfikir, berapa banyak para du’at yang memilih untuk bersenang dan bersambil lewa, atau bercukup makan dengan kerjaya mereka atau akademik mereka, atas alasan aku perlu bergiat dengan dakwah sepenuhnya. Apakah akademik dan kerjaya itu bukan dakwah?

Masyarakat melihat peribadi kita sebelum dia mahu mendengar apa yang hendak kita sampaikan. Maka perlu bagi kita untuk lebih kuat daripada biasa. Bertiup seperti badai yang kuat! Habbat karreeh!

Selain itu, ada juga yang menasihatkan supaya challenge yourself! Tiada istilah cukup makan bagi para du’at. Walaupun begitu, para du’at tidak pernah melupakan asas perjuangan mereka, tarbiyah dan dakwah adalah paksi kehidupan mereka. Maka, perlulah kepada kebijaksaan kita menyusun kehidupan kita.

Penulisan ini untuk diri sendiri, sebab sebelum ini tidak terbuka kepada perkara-perkara sebegini, adapun pembentangan Himmah ‘aliyah dahulu, perkara yang difikirkan hanyalah sekecil skop tarbiyah diri sendiri, tanpa membukanya kepada akademik dan kerjaya ataupun lebih luas daripada itu.

Maka hari ini, pembentangan Jiddiyah itu dilihat dengan skop yang lebih luas. Horizon yang lebih lebar. Pandangan yang lebih jauh. Wawasan yang lebih jelas. Arah yang lebih tersuluh. Jalan yang lebih lurus. Pegangan yang lebih yakin. Membangkitkan jiwa yang lena. Menggerakkan roh yang lesu. Menghidupkan semangat yang mati. Mencairkan iman yang beku. Membakar obor perjuangan yang malap.

Sama-sama muhasabah, sama-sama menuju perubahan. Perubahan ke arah kebaikan. Amin.

! هبت كالريح ! شبت كالنار

Advertisements

4 thoughts on “! هبت كالريح ! شبت كالنار..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s