Kekecewaan hati..

selalu aku bertanyakan diri..
apakah ini kau di kemudian hari?..
kecewa merasuk diri..
gila bagai bukan aku sendiri..
menuding jari situ dan sini..
marahkan itu dan ini..
akhirnya aku berfikir kembali..
mengapakah semua itu terjadi sendiri?..
hakikatnya aku sendiri..
aku yang melemahkan diri..
jatuh tidak bangkit sendiri..
kalah tidak lawan kembali..

tatkala air mata membasahi pipi..
aku sering berazam kembali..
namun sering juga aku mungkiri..
hari ini aku berbicara sendiri..
apakah air mata ini benar-benar dari isi hati..
ataukah semua ini pementasan duniawi..

sehari kau menangisi..
esoknya kau ingkari..
sedarlah wahai hati..
lakonanmu akan terbongkar nanti..
kelak bukan aku yang menjadi saksi..
seluruh kehidupan akan turut bersaksi..

wahai hati..
peluang ini datang lagi..
dan kau mengendahkannya hari ini..
apakah ia akan datang lagi?..
apakah kau pasti?..

Leave a Reply

