Hikmah hidup ini..

cuma satu sahaja..
aku tidak tahu berat amalanku di mana..
kalaulah neraca itu pada mata..
sudah lama ku kejarkan pemberat berada di kanan..
lalu ku pohonkan kematian..
agar aku mati dalam iman..
ditempatkan di syurga yang aman..

namun..
akhirt itu aku tiada pengetahuan..
kerana hidup aku hanya sebagai insan..
ianya satu ujian..
bukanlah aku tidak mengenal ujian..
bukanlah aku tidak tahu tujuan..
malah aku terang dengan apa yang diajarkan..

tapi..
aku diri bagai bukan yang diciptakan..
terasa diri tidak sampai apa yang dihajatkan..
rasa diri bukan seperti yang diajarkan..
apakah aku telah disingkirkan..
dari golongan yang Engkau kasihkan..
jangan..

aku tahu..
satu sahaja..
aku bukan yang Mencipta..
makanya..
aku harus menerima..
Engkau Tahu Segalanya..
makanya..
Kau biarkan aku hidup lebih lama..
agar aku mengenal yang sepatutnya..
bukanlah islam hanya pada nama..

agar aku..
akhirnya..
menjadi penghuni firdausil ‘ala..
agar aku..
akhirnya,,
merupakan jiran tetangga para anbiya’..
agar aku..
akhirnya..
teman para syuhada’..

agar aku akhirnya..
agar aku..
akhirnya..
agar aku..
agar aku..
akhirnya..
akhirnya..
dapat menatap wajahMu..
wajahMu yang Mencipta…

10 comments
  1. mbak via said:

    puisi hidupku

    • lasiaf87 said:

      semoga benar2 dapat menatap wajahNya.. amin.. amin.. amin ya Allah..

  2. senior said:

    Realita Hidup, memang Rumit (Kalut) ketika kita menghadapi cobaan Dunia, dan itu Manusiawi, karena kita diciptakan dengan segala keterbatasan.

    Kadang-kadang kita manusia,mengambil wilayah MALAIKAT, yg murni di Ciptakan NYA, utk mengabdi (Tanpa Nafsu) sangat lah Wajar dan berAlasan jika kita terpeleset/salah laku, tapi semasih kita ingat dan koreksi…..itulah MANUSIAWI dan Agama berperan penting Dlm hal ini.

    Saya sendiri pun terus belajar dan mendengar,ayun langkah yg baik supaya tdk tersandung.

    Wassallam.

    • suri said:

      Hmmmmmmm…..Allahu Akbar
      lam knal.

      • Allahu Akbar! salam perkenalan juga.

    • saya juga masih belajar. ayuh sama-sama belajar menjadi lebih baik!

  3. suri said:

    aku bukanlah orang yang merdeka
    ……

    darimana……
    dimana……..
    kemana……..

    • betul.. tiada manusia yang merdeka.. kita semua hamba kepada Tuhan Pencipta Alam.. dari Dia kita datang.. kepadaNya kita kembali..

  4. BoB said:

    Salam Saudara.. Minta kebenaran post di Facebook ya…

    • wa’alaikumussalam. silakan saudara. silakan. memang untuk dikongsikan bersama. semoga bermanfaat. amin.

Leave a Reply

